سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریف‏ترین بى‏نیازى ، وانهادن آرزوهاست . [نهج البلاغه]

آرمان

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: حوادث

در پی سانحه هواپیمای آنتونف که صبح امروز در فرودگاه مهرآباد دچار سانحه شد، معاون عملیاتی نیروی انتظامی اعلام کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد که از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما در پی نقص فنی به وقوع حادثه منجر شده است.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ایسنا، سردار اسکندر مومنی در جمع خبرنگاران در خصوص سانحه هواپیمای آنتونف در فرودگاه مهرآباد گفت: این هواپیمای متعلق به سپاه، صبح امروز از تهران عازم شیراز بود که حین برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد، یکی از موتورهایش به دلیل نقص فنی از کار افتاد و از مسیر اصلی باند منحرف و پس از برخورد با موانع ناگهان دچار انفجار شد.

وی با بیان این که 5 تن از کادر پروازی و 34 تن از سرنشینان هواپیما در پی وقوع انفجار سوختند، تصریح کرد: از میان 39 سرنشین، سه تن مجروح شده بودند.

سردار مومنی با اشاره به تشکیل یک تیم کارشناسی جهت بررسی علت حادثه ‌خاطرنشان کرد: پس از انجام اقدامات کارشناسی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما، علت اصلی وقوع حادثه اعلام خواهد شد، اما بر اساس بررسی‌های اولیه، از کار افتادن یکی از موتورهای هواپیما به وقوع حادثه منجر شده است.

به گفته معاون عملیات ناجا، این هواپیما حامل پرسنل سپاه بوده است!!!!

 




آرمان مختار ::: سه شنبه 85/9/7::: ساعت 11:24 صبح

تغییر انقلابی در هیأت مؤسس و ساختار تصمیم گیرى دانشگاه آزاد

 

مسئولان عالى رتبه کشور براى تغییر در ترکیب اعضاى هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامى و معرفى افراد جدید تصمیم گیر در این دانشگاه با هدف بخشیدن حیات تازه به آن در نقطه عطف تصمیم گیرى به سر مى برند.

گزارش خبرنگار «ایران» از فعل و انفعالات چند روز گذشته دانشگاه آزاد حاکى است، پس از انتشار خبر تصمیم شوراى عالى انقلاب فرهنگى براى ساماندهى دانشگاه آزاد و تغییر در ترکیب اعضاى هیأت مؤسس این دانشگاه، تلاش هایى از سوى برخى اعضاى فعلى هیأت مؤسس صورت گرفته است تا از اجراى تصمیم شورا در این باره ممانعت شود.
این گزارش حاکى است، چانه زنى ها در بین افراد ذى نفوذ این دانشگاه ادامه دارد و در همین حال عبدالله جاسبى، رئیس دانشگاه آزاد در  اظهار نظرى غیر رسمى گفته است که باید کم کم دانشگاه آزاد بدون جاسبى را تمرین کرد...

این درحالى است که به اعتقاد کارشناسان آنچه که دیروز در برخى سایت هاى خبرى با عنوان «احتمال تصمیم هیأت امناى دانشگاه آزاد براى محدود کردن زمان ریاست آن» و تکذیب این خبر از سوى دانشگاه آزاد مطرح شد، صرفاً یک بحث فرعى است تا افکار عمومى را از مسأله اصلى که تغییر اساسى در هیأت مؤسس و ساختار تصمیم گیرى و تصمیم سازى در این دانشگاه است، منحرف کند.به اعتقاد کارشناسان، دانشگاه آزاد در ۲۴ سال گذشته براى انتخاب رئیس و تشکیل جلسات هیأت مؤسس و هیأت امنا، شفاف و قانونى عمل نکرده است.

تغییرات هیأت مؤسس

یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوى دانشگاه آزاد اسلامى منتظرند تا تصمیم انقلابى شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص این دانشگاه اجرایى شود.
این شورا در جلسه ۱۷ آبان ماه امسال تغییر اعضاى هیأت مؤسس دانشگاه آزاد را تصویب کرد. این تصمیم با توجه به کامل نبودن ترکیب اعضاى هیأت مؤسس دانشگاه آزاد و حاضر نبودن مستمر برخى اعضا اخذ شد.
یک منبع آگاه درباره تغییرات هیأت مؤسس دانشگاه آزاد به «ایران» گفت: شوراى عالى انقلاب فرهنگى، عالى ترین مرجع تصمیم گیرى و نظارتى بر آموزش عالى است و بر همه مؤسسات و آموزشگاه هاى عالى و غیرانتفاعى نظارت مى کند.
به گفته وى از آنجا که در شوراى عالى انقلاب فرهنگى رئیس جمهور، نماینده مقام معظم رهبرى، رئیس قوه قضاییه، وزیر علوم، تحقیقات و فناورى، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شوراى اسلامى حضور دارند، تمامى تصمیمات این اعضا جارى و الزامى است و عدول از آن جرم محسوب مى شود.

تأسیس دانشگاه آزاد اسلامى

دانشگاه آزاد اسلامى در سال ۱۳۶۱ به عنوان یک مؤسسه تجارى و خارج از ضوابط آموزش عالى وقت ثبت شد.
هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در آغاز با آقایان هاشمى رفسنجانى، موسوى اردبیلى، میرحسین موسوى، عبدالله جاسبى و مرحوم سیداحمد خمینى شکل یافت. البته نام حضرت آیت الله خامنه اى هم در این فهرست دیده مى شود که براساس شواهد، ایشان هیچگاه در تصمیم گیرى هاى این دانشگاه شرکت نکرده اند.
در سال ۶۴ شوراى عالى انقلاب فرهنگى، آیین نامه مؤسسات غیردولتى و غیرانتفاعى را تدوین مى کند و دانشگاه آزاد اسلامى به عنوان یک مؤسسه آموزش عالى معرفى مى شود.

دانشگاه آزاد در سال ۶۶ اساسنامه خود را تنظیم مى کند و شوراى عالى انقلاب فرهنگى در جلسات ،۱۰۳ ۱۲۷ ، ۱۲۸ و ۱۳۱ اساسنامه را بررسى نهایى و به تصویب مى رساند. در نتیجه در تاریخ ۲۸ آبان ۶۶ به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و وزارت فرهنگ و آموزش عالى وقت اساسنامه دانشگاه آزاد ابلاغ و در آن اعضاى هیأت مؤسس به شش نفر ارتقا پیدا مى کنند.

از جمله وظایف هیأت مؤسس، اخذ مجوزهاى لازم از وزارت علوم و دیگر مراجع ذیصلاح براى فعالیت و تعیین اعضاى هیأت امنا یا عزل آنان، نظارت بر فعالیت هاى دانشگاه، پیشنهاد تأسیس و توسعه و یا انحلال واحدها و مراکز وابسته دانشگاه براى اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناورى است. تمامى این وظایف در ماده ۹ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامى ذکر شده است. اکنون ۱۹ سال از تشکیل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامى مى گذرد و این اعضا فقط در خرداد ۶۸ و ۲۸ بهمن ۶۹ تشکیل جلسه داده اند.
به گفته یک منبع آگاه، از عواملى که باعث شده است شائبه فرار از قانون در دانشگاه آزاد اسلامى مطرح شود، عدم دعوت از اعضاى هیأت مؤسس براى عمل به وظایف خویش بوده است.
وى تأکید کرد: نظارت بر فعالیت دانشگاه بر عهده هیأت مؤسس است اما از آنجایى که مدیریت این دانشگاه اصولاً در اختیار هیأت مؤسس نبوده است، این هیأت در ۲۴ سال گذشته فقط دو جلسه تشکیل داده که در جلسه دوم اعضاى هیأت امنا نیز انتخاب شده اند.

به گفته این منبع آگاه، به دنبال تأکیدات اخیر رئیس جمهور مبنى بر اتخاذ تصمیم انقلابى در خصوص دانشگاه آزاد، جمعه گذشته برخى اعضاى هیأت مؤسس فعلى در واکنشى شتاب زده به مصوبه اخیر شوراى عالى انقلاب فرهنگى و در حالى که جانشینى براى مرحوم سیداحمد خمینى انتخاب نشده بود، جلسه اى در منزل آیت الله موسوى اردبیلى تشکیل داده اند.

این منبع مى گوید: یکى از وظایف اصلى هیأت مؤسس، گرفتن مجوز از وزارت علوم براى واحدهاى دانشگاهى تأسیس شده و یا در حال تأسیس است که دانشگاه آزاد اسلامى از بدو تشکیل تاکنون هیچگاه به این قانون عمل نکرده و به همین خاطر شوراى عالى انقلاب فرهنگى در سال ۷۹ نامه اى به آقاى هاشمى رفسنجانى مى فرستد و در آن نامه اعلام مى کند که هیچ یک از واحدهاى دانشگاهى دانشگاه آزاد مجوز قانونى ندارد.
از سوى دیگر جمعاً ۹ عضو هیأت امنا در تاریخ ۲۸ بهمن ۶۹ انتخاب شدند و مدت فعالیت این اعضا پس از هر چهار سال قابل تمدید اعلام شد.

هیأت امناى دانشگاه آزاد اسلامى باید طبق قانون هر ماه یکبار تشکیل جلسه بدهند اما پس از گذشت ۱۴ سال فقط ۴۱ بار تشکیل جلسه داده اند. از جمله اختیارات هیأت امنا انتخاب رئیس دانشگاه و معرفى وى به شوراى عالى انقلاب فرهنگى و صدور حکم پس از تأیید آن شورا از سوى هیأت امنا و همچنین عزل رئیس دانشگاه است.تصویب بودجه دانشگاه نیز از جمله وظایف هیأت امنا به شمار مى رود.
براساس این گزارش نخستین جلسه هیأت امنا در ۲۵ فروردین سال ۷۱ تشکیل شد که در این جلسه آقاى هاشمى رفسنجانى به عنوان رئیس هیأت امنا دانشگاه آزاد انتخاب شد.
به اعتقاد کارشناسان، انتخاب رئیس دانشگاه از سوى هیأت امنا نیز در جاى خود جاى بحث و تأمل دارد.

بررسى مصوبات هیأت امنا از نخستین جلسه تاکنون نشان مى دهد که به هیچ عنوان براى دانشگاه آزاد اسلامى، رئیسى تعیین نشده و هیچ روند قانونى براى تعیین رئیس دانشگاه به شوراى عالى انقلاب فرهنگى گزارش نشده است و اساساً رئیس دانشگاه هیچ حکمى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى ندارد البته در سال ۶۱ حکمى از سوى هیأت مؤسس وقت به عبدالله جاسبى داده شد اما با تشکیل هیأت امنا و تصویب اساسنامه و قانونى شدن فرآیند دانشگاه آزاد، این هیأت امنا است که رئیس دانشگاه را مشخص مى کند و به تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى مى رساند. در حالى که چنین اتفاقى نیفتاده است. در واقع حکم هیأت امنا چهار ساله است و اگر هیأت امنا در سال ۶۹ انتخاب شده اند، باید در سال ۷۳ مدت حکم هیأت امنا تمام مى شد و اگر ابلاغ حکم از سال ۷۱ بوده است، سال ۷۵ مدت اعتبار احکام هیأت امنا تمام مى شد و باید هیأت مؤسس دوباره تشکیل جلسه مى داد و براساس اساسنامه دانشگاه هیأت امناى جدید را معرفى مى کرد اما هیچ گاه این اقدام صورت نگرفت و هیأت امنا در حال حاضر فاقد وجاهت قانونى است.

 چه کسى نظارت مى کند

نخستین مرجع نظارت بر دانشگاه آزاد، وزارت علوم تحقیقات و فناورى است که براساس آیین نامه، نظارت بر تمامى مؤسسات آموزش عالى، غیر دولتى و غیرانتفاعى بر عهده  این وزارتخانه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى است.
کارشناسان معتقدند که وزارت علوم، تحقیقات و فناورى کمتر به وظیفه نظارتى خود در این باره عمل کرده است و همیشه نوعى نگرانى یا احتیاط از سوى وزارت علوم نسبت به هیأت امناى دانشگاه آزاد وجود داشته و عملکرد هیأت امنا و افراد بانفوذ آن براى پیشبرد امور این دانشگاه همواره نتیجه بخش بوده است. دفتر بازرسى و رسیدگى به شکایت ریاست جمهورى، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسى کل کشور و مجلس شوراى اسلامى از دیگر ارگانهاى نظارت بر عملکرد دانشگاه آزاد بوده اند. مجلس شوراى اسلامى هم بحث تحقیق وتفحص ازاین دانشگاه را مدتى است که به پایان رسانده. به گفته منبع آگاه، سازمان بازرسى کل کشور نیز در مقاطعى وارد عمل شده اما این سازمان فقط در بحث آموزشى و پژوهشى بازرسى کرده و هیچ گاه در مسائل مدیریتى و مالى، اقدامى انجام نداده است.

وى با طرح این پرسش که اگر دانشگاه آزاد اسلامى یک مؤسسه غیر دولتى و غیر انتفاعى است، چرا از آغاز تأسیس تاکنون میلیاردها تومان تسهیلات دولتى دریافت کرده است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اکثر زمین هاى خود را از ارگان هاى دولتى دریافت کرده است و سالانه همانند دانشگاه دولتى ارزاق یارانه اى دریافت مى کند.
وى خاطرنشان کرد: این مؤسسه غیر دولتى به کرات از معافیت هاى مالیاتى برخوردار شده و سالیانه تراز نامه هایى به وزارت دارایى مى دهد که بررسى ها بیانگر آن است که ترازنامه  اصلى و حقیقى دانشگاه نبوده است.
 

کشمکش هاى وزارت علوم با دانشگاه آزاد

این منبع آگاه درباره شهریه هاى دریافتى دانشگاه آزاد اسلامى تأکید کرد: هیچ مرجعى تاکنون بررسى نکرده است که واقعاً چه مقدار شهریه از دانشجویان دریافت شده  و نحوه هزینه کردن حساب ها چگونه بوده است.

با این همه زاهدى وزیر علوم، تحقیقات و فناورى افزایش شهریه دانشگاه را منوط به تأیید وزارت علوم مى داند، در حالى که به اعتقاد جاسبى، دانشگاه آزاد یک مؤسسه غیر انتفاعى و غیر دولتى است و تصمیم گیرى درباره کاهش و یا افزایش شهریه دانشگاه آزاد باید با نظر هیأت امناى این دانشگاه باشد. با این وجود زاهدى تأکید دارد که این دانشگاه غیر دولتى و انتفاعى است اما خصوصى نیست و حتى وزارت علوم در مقوله هایى همچون رفاه دانشجویى به این دانشگاه کمک مى کند.

 هدیه به چند میلیون دانشجو

اکنون چند میلیون دانشجو و فارغ التحصیل این دانشگاه و نیز همه کسانى که منافع مادى و معنوى شان به طور غیرمستقیم با دانشگاه آزاد گره خورده است و هزاران میلیارد تومان بضاعت زیرساختى دانشگاه آزاد که اکثر آن با بخشش مستقیم دولت به دست آمده است و منتظر تصمیم قاطعى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، دولت و نمایندگان مجلس هستند تا با عمل کردن به تصمیمات و مصوبات قانونى، پیشرفت و توسعه را به دانشگاه آزاد هدیه کنند و با شفاف نمودن سیستم مدیریتى این دانشگاه، لبخند رضایت بر لبان دانشجویان، استادان و کارکنان این دانشگاه را بنشانند.




آرمان مختار ::: سه شنبه 85/9/7::: ساعت 11:18 صبح

چه کسی تیر خلاص به ائتلاف اصولگرایان می زند؟

رجا نیوز گزارش می دهد، حسن بیادی، دبیرکل و سخنگوی جمعیت آبادگران جوان، رسماً 12 عضو از لیست مورد نظر حامیان قالیباف را معرفی کرد.

بیادی گفت: شیبانی ، چمران ، حسن بیادی ، رسول خادم، حبیب کاشانی، نادر شریعتمداری، خسروی وفا ، منظر خیر حبیب‌اللهی، رحیم خاکی، فرشته محمدعلی، حسن تیزمغز و طلایی در لیست مورد حمایت آبادگران جوان دیده می‌شود.

پیش از این و در جمعه گذشته ستاد خبری جمعیت آبادگران جوان، خبری را در اختیار خبرگزاریها قرار داده بود که از کنفرانس مطبوعاتی مهندس چمران به عنوان سخنگوی ائتلاف حامیان قالیباف و اعلام لیست انتخاباتی آنان از سوی وی حکایت داشت که مهندس مهدی چمران قبول سخنگویی از سوی ستاد موسوم به اصولگرایان را رد کرد.

این در حالی است که روز گذشته مهندس چمران و محمدرضا باهنر در مصاحبه های جداگانه از تشکیل کار گروه سه نفره بذرپاش، مهندس چمران، و یک نفر به نمایندگی از ائتلاف حامیان قالیباف (اکثریت شورای شهر، جمعیت ایثارگران و برخی نمایندگان تهران در مجلس) خبر دادند.
باهنر گفته بود که قرار است این کار گروه لیست واحد و نهایی اصولگرایان را تعیین کند. 
اما اکنون با این اقدام غیرمنتظره حسن بیادی، به نظر می رسد تمام امیدها برای ارائه لیست واحد از سوی اصولگرایان بر باد رفته باشد.




آرمان مختار ::: سه شنبه 85/9/7::: ساعت 11:15 صبح

مهریه زن محمد رضا شاه یک جلد کتاب خدا و یک شاخه نبات!نرخ فعلی مهریه در جامعه از 500 سکه به بالا!سوء تفاهم پیش نیاد من سلطنت طلب نیستم ولی میخوام بدونم این مهریه های سنگین از کی مرسوم شده و آیا مهریه یک دختر معمولی که زن یک ادم معمولی میشه روچه حسابی شده 500 تا 1500 سکه و نقش دولت و مقامات مسئول در این زمینه چیه!آیا پرداخت سکه برای ازدواج فرقی بین ازدواج و گوسفند خریدن باقی میگذاره!از مهریه 1000 سکه ای تا تنفروشی با اذن پدر مادر چند قدم فاصله هست!!!!!!!!!!!


آیا فقدان تامین اجتماعی در یک کشور نفت خیز اسلامی بهانه مناسبی برای آدم های فرصت طلب نشده؟




 




آرمان مختار ::: سه شنبه 85/9/7::: ساعت 11:8 صبح

نامه ای به پدر ...


پدر در حال رد شدن از کنار اتاق خواب پسرش بود، با تعجب دید که تخت خواب کاملاً مرتب و همه چیز جمع و جور شده. یک پاکت هم به روی بالش گذاشته شده و روش نوشته بود «پدر». با بدترین پیش داوری های ذهنی پاکت رو باز کرد و با دستان لرزان نامه رو خوند :


پدر عزیزم،


با اندوه و افسوس فراوان برایت می نویسم. من مجبور بودم با دوست دختر جدیدم فرار کنم، چون می خواستم جلوی یک رویارویی با مادر و تو رو بگیرم. من احساسات واقعی رو با Stacy پیدا کردم، او واقعاً معرکه است، اما می دونستم که تو اون رو نخواهی پذیرفت، به خاطر تیزبینی هاش، خالکوبی هاش ، لباسهای تنگ موتور سواریش و به خاطر اینکه سنش از من خیلی بیشتره. اما فقط احساسات نیست، پدر. اون حامله است. Stacy به من گفت ما می تونیم شاد و خوشبخت بشیم. اون یک تریلی توی جنگل داره و کُلی هیزم برای تمام زمستون. ما یک رؤیای مشترک داریم برای داشتن تعداد زیادی بچه. Stacy چشمان من رو به روی حقیقت باز کرد که ماریجوانا واقعاً به کسی صدمه نمی زنه. ما اون رو برای خودمون می کاریم، و برای تجارت با کمک آدمای دیگه ای که توی مزرعه هستن، برای تمام کوکائینها و اکستازیهایی که می خوایم. در ضمن، دعا می کنیم که علم بتونه درمانی برای ایدز پیدا کنه، و Stacy بهتر بشه. اون لیاقتش رو داره. نگران نباش پدر، من 15 سالمه، و می دونم چطور از خودم مراقبت کنم. یک روز، مطمئنم که برای دیدارتون بر می گردیم، اونوقت تو می تونی نوه های زیادت رو ببینی.


با عشق،


پسرت،


John



پاورقی : پدر، هیچ کدوم از جریانات بالا واقعی نیست، من بالا هستم تو خونه
Tommy. فقط می خواستم بهت یادآوری کنم که در دنیا چیزهای بدتری هم هست نسبت به کارنامه مدرسه که روی میزمه. دوسِت دارم! هروقت برای اومدن به خونه امن بود، بهم زنگ بزن.





آرمان مختار ::: شنبه 85/9/4::: ساعت 9:32 عصر

نسل سوم/دست های پشت پرده/ صحنه گردانان امریکا

                               

اصول بنیادین

واشنگتن یک شهر کوچک است؛ نوعی از شهرهای کوچک که یک امپراتوری را اداره می‌کند. یک شهر کوچک از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس و مؤسسات تحقیقاتی و خبرنگاران که در آن همه همدیگر را می‌شناسند. هر کسی علیه کسی دیگر سرگرم دسیسه‌سازی است و هر کسی پشت سر دیگری غیبت می‌کند.

در طول سال گدشته، یک اعتقاد جدید در سطح شهر بوجود آمد، اعتقاد به جنگ علیه عراق. این ایده توسط یک گروه 25 تا 30 نفری محافظه کار نوین که تقریبا همگی یهودی هستند، و روشنفکر در شهر منتشر شد.

اسامی بعضی از آنان: «ریچارد پرل»(وزیر دفاع)، «پل وولفوویتز»، «داگلاس فیت»، «ویلیام کریستول»، «الیوت آبرامز» و «چارلز کراثامر» است؛ افرادی که دوستان دوطرفه هستند و هوای همدیگر را دارند و به این نکته ایمان دارند که دارای اندیشه سیاسی نیروی اصلی پیش برنده تاریخ هستند. آنها معتقدند که اندیشه درست سیاسی موجب ترکیب شدن اخلاقیات و فشار، حقوق بشر و شهامت می‌شود.

اساس اندیشه فلسفی محافظه‌کاران نوین، نوشته‌های «ماکیاول»، «هابز»  و «ادموند بورکه» است.آنها همچنین «وینستون چرچیل» را می‌ستایند و نیز سیاست دنبال شده توسط «رونالد ریگان» را آنها سعی می‌کنند علت شکست دهه 30 (مونیخ) در مقابل واقعیت 1980 (سقوط دیوار برلین) را تبیین کنند.

آیا آنها در اشتباهند؟ آیا آنها حماقت کردند که واشنگتن را به سمت بغداد هدایت کردند؟

آنها اینطور فکر نمی‌کنند. آنها به عقیده‌شان چسبیده و از آن دفاع می‌کنند. آنها وانمود می‌کنند که در پایان، کم یا زیاد، نتیجه خوب است و این کار جواب خواهد داد. البته بعضی وقتها به نظر می‌آید که عرق سردی بر آنان می‌نشیند. یکی از آنان می‌گوید: این یک کار آکادمیک نیست و ما مسؤول آنچه اتفاق می‌افتد، هستیم. این ایده ما به نفع میلیونها نفر خواهد بود. لحظاتی هست که شما را می‌ترساند. تو بگو «به جهنم»، ما آمده‌ایم کمک کنیم، ممکن است که اشتباه کرده باشیم.




آرمان مختار ::: دوشنبه 85/8/1::: ساعت 9:3 عصر

ژنرال....!

ژنرال تانکت قوی ترین خودروست

جنگلی را فرو می اندازد و

هزاران نفر را له و لورده می کند

اما یک عیب دارد:

نیاز به یک راننده دارد

ژنرال بمب افکنت قوی است

از توفان سریعتر پرواز می کند

از یک فیل بیشتر بار می کشد

اما یک عیب دارد:

نیاز به یک خلبان دارد

ژنرال از آدم ها استفاده های زیادی می شود کرد

او می تواند پرواز کند و می تواند بکشد

اما یک عیب هم دارد:

می تواند بیندیشد 




آرمان مختار ::: یکشنبه 85/7/23::: ساعت 12:32 عصر

شعری از بانو سیمین بهبهانی

ای دیار روشنم در شب تیره

ای دیار روشنم، شد تیره چون شب روزگارت
کو چراغی جز تنم کاتش زنم در شام تارت
ماه کو، خورشید کو؟ ناهید چنگی نیست پیدا!
چشم روشن کو که فانوسش کنم در رهگذارت
آبرویت را چه پیش آمد که این‌بی‌آبرویان
می گشایند آب در گنجینه‌های افتخارت
شیرزن شیرش حرام کام نامردان کودن
کز بلاشان نیست ایمن گور مردان دیارت
می فروشند آنچه داری: کوه ساکن، رود جاری
می ربایند آهوان خانگی را از کنارت
گنج‌های سر به مهرت رهزنان را شد غنیمت
درج عصمت مانده‌بی‌دردانگان ماهوارت
شب که بر بالین نهم سر، آتش انگیزم ز بستر
با گداز سوز و ساز مادران داغدارت
در غم یاران بندی، آهوی سر در کمندم
بند بگشا- ای خدا- تا شکر بگذارد شکارت
مدعی را گو چه سازی مهر از گل در نمازت
سجده بر مسکوک زر پر سودتر آید به کارت
این زن ای من- بر کمر دستی بزن، بر خیز از جا
جان به کف داری همین بس بهره از دار و ندارت




آرمان مختار ::: یکشنبه 85/7/23::: ساعت 12:32 عصر

       در روایات، ذیل آیه‌ى شریفه‌ى «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کرده‌اند. روزه، مظهر گذشت از خواسته‌هاست. اگرچه زمانِ روزه محدود است - چند ساعت در روز، آن هم چند روز در سال - اما به صورت نمادین، حرکتی اساسى براى انسان به شمار می‏رود. روزه دار از خواسته های مادی حلال خود می کاهد تا بر هوای نفس خود غلبه کند ، همان نفسی که او را به سوی عذاب می خواند.
در متون دینی و اعتقادی ما گناه صورت این جهانی ( ملکی ) عذاب است . کسی که در ظاهر لذت حرامی را تجربه می کند در باطن و واقع به تجربه آتش و عذاب می‏پردازد ، و روزی که پرده های اوهام فرو می افتد ، آنچه را انجام داده ، آشکار می شود«هنالک تبلو کل نفس ما اسلفت»  آن روز روح ما و ملکات و حقایق وجودیمان آشکار می‏گردد.
روزه به تعبیر روایت شریفه سپر این آتش است«جنّة من النّار» روزه  نماد کف نفس و لجام زدن بر نفسی است که ما را به سوی زشتی ها فرا می خواند.
کاش این فرصت استثنایی بی بازگشت را غنیمت شمریم که با طرب در حال گذر است.
راستی چند روز دیگر از ماه رحمت باقی مانده است؟ چند روز دیگر فرصت داریم از روزه کمک بگیریم «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» و برای خود سپری مهیا کنیم تا در مقابل آتش عذاب ، امانمان دهد؟
تا چشم به هم بزنیم این فرصت هم می‏سوزد و می‏گذرد ، باور کنیم که عمر عزیز بی بازگشت است؛ پس ماه رمضان و روزه‏داری را نگذرانیم ، بلکه دریابیم و پاس بداریم.

به قول مولوی:
هین و هین ای راهرو ، بیگاه شد                             آفتاب عمر سوی چاه شد
سال ، بیگه گشت و وقت کشت نی                         جز سیه رویی و فعل زشت نی
اطلس عمرت به مقراض شهور                               کرد پاره پاره خیاط غرور
این دو روزک را که زورت هست زود                     پیر افشانی بکن از راه جود
هین مگو فردا که فرداها گذشت                             تا به کلی نگذرد ایام کشت




آرمان مختار ::: شنبه 85/7/22::: ساعت 10:0 عصر

موجیم و وصل ما، از خود بریدن است... ساحل بهانه‏ای است، رفتن رسیدن است

تا شعله در سریم، پروانه اخگریم... شمعیم و اشک ما، در خود چکیدن است

ما مرغ بی‏پریم از فوج دیگریم... پرواز بال ما، در خون تپیدن است

ما هیچ نیستیم، جز سایه‌ای ز خویش... آیین آیینه، خود را ندیدن است

بی درد و بی غم است، چیدن رسیده را... خامیم و درد ما، از کال چیدن است

قیصر امین پور




آرمان مختار ::: شنبه 85/7/22::: ساعت 9:6 عصر

   1   2      >
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 1


بازدید دیروز: 5


کل بازدید :36913
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
آرمان مختار
از دیو ودد ملولم و انسانم آرزوست.
 
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<