تغییر انقلابی در هیأت مؤسس و ساختار تصمیم گیرى دانشگاه آزاد | |
مسئولان عالى رتبه کشور براى تغییر در ترکیب اعضاى هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامى و معرفى افراد جدید تصمیم گیر در این دانشگاه با هدف بخشیدن حیات تازه به آن در نقطه عطف تصمیم گیرى به سر مى برند. گزارش خبرنگار «ایران» از فعل و انفعالات چند روز گذشته دانشگاه آزاد حاکى است، پس از انتشار خبر تصمیم شوراى عالى انقلاب فرهنگى براى ساماندهى دانشگاه آزاد و تغییر در ترکیب اعضاى هیأت مؤسس این دانشگاه، تلاش هایى از سوى برخى اعضاى فعلى هیأت مؤسس صورت گرفته است تا از اجراى تصمیم شورا در این باره ممانعت شود. این درحالى است که به اعتقاد کارشناسان آنچه که دیروز در برخى سایت هاى خبرى با عنوان «احتمال تصمیم هیأت امناى دانشگاه آزاد براى محدود کردن زمان ریاست آن» و تکذیب این خبر از سوى دانشگاه آزاد مطرح شد، صرفاً یک بحث فرعى است تا افکار عمومى را از مسأله اصلى که تغییر اساسى در هیأت مؤسس و ساختار تصمیم گیرى و تصمیم سازى در این دانشگاه است، منحرف کند.به اعتقاد کارشناسان، دانشگاه آزاد در ۲۴ سال گذشته براى انتخاب رئیس و تشکیل جلسات هیأت مؤسس و هیأت امنا، شفاف و قانونى عمل نکرده است. تغییرات هیأت مؤسس یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوى دانشگاه آزاد اسلامى منتظرند تا تصمیم انقلابى شوراى عالى انقلاب فرهنگى در خصوص این دانشگاه اجرایى شود. تأسیس دانشگاه آزاد اسلامى دانشگاه آزاد اسلامى در سال ۱۳۶۱ به عنوان یک مؤسسه تجارى و خارج از ضوابط آموزش عالى وقت ثبت شد. دانشگاه آزاد در سال ۶۶ اساسنامه خود را تنظیم مى کند و شوراى عالى انقلاب فرهنگى در جلسات ،۱۰۳ ۱۲۷ ، ۱۲۸ و ۱۳۱ اساسنامه را بررسى نهایى و به تصویب مى رساند. در نتیجه در تاریخ ۲۸ آبان ۶۶ به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى و وزارت فرهنگ و آموزش عالى وقت اساسنامه دانشگاه آزاد ابلاغ و در آن اعضاى هیأت مؤسس به شش نفر ارتقا پیدا مى کنند. از جمله وظایف هیأت مؤسس، اخذ مجوزهاى لازم از وزارت علوم و دیگر مراجع ذیصلاح براى فعالیت و تعیین اعضاى هیأت امنا یا عزل آنان، نظارت بر فعالیت هاى دانشگاه، پیشنهاد تأسیس و توسعه و یا انحلال واحدها و مراکز وابسته دانشگاه براى اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناورى است. تمامى این وظایف در ماده ۹ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامى ذکر شده است. اکنون ۱۹ سال از تشکیل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامى مى گذرد و این اعضا فقط در خرداد ۶۸ و ۲۸ بهمن ۶۹ تشکیل جلسه داده اند. به گفته این منبع آگاه، به دنبال تأکیدات اخیر رئیس جمهور مبنى بر اتخاذ تصمیم انقلابى در خصوص دانشگاه آزاد، جمعه گذشته برخى اعضاى هیأت مؤسس فعلى در واکنشى شتاب زده به مصوبه اخیر شوراى عالى انقلاب فرهنگى و در حالى که جانشینى براى مرحوم سیداحمد خمینى انتخاب نشده بود، جلسه اى در منزل آیت الله موسوى اردبیلى تشکیل داده اند. این منبع مى گوید: یکى از وظایف اصلى هیأت مؤسس، گرفتن مجوز از وزارت علوم براى واحدهاى دانشگاهى تأسیس شده و یا در حال تأسیس است که دانشگاه آزاد اسلامى از بدو تشکیل تاکنون هیچگاه به این قانون عمل نکرده و به همین خاطر شوراى عالى انقلاب فرهنگى در سال ۷۹ نامه اى به آقاى هاشمى رفسنجانى مى فرستد و در آن نامه اعلام مى کند که هیچ یک از واحدهاى دانشگاهى دانشگاه آزاد مجوز قانونى ندارد. هیأت امناى دانشگاه آزاد اسلامى باید طبق قانون هر ماه یکبار تشکیل جلسه بدهند اما پس از گذشت ۱۴ سال فقط ۴۱ بار تشکیل جلسه داده اند. از جمله اختیارات هیأت امنا انتخاب رئیس دانشگاه و معرفى وى به شوراى عالى انقلاب فرهنگى و صدور حکم پس از تأیید آن شورا از سوى هیأت امنا و همچنین عزل رئیس دانشگاه است.تصویب بودجه دانشگاه نیز از جمله وظایف هیأت امنا به شمار مى رود. بررسى مصوبات هیأت امنا از نخستین جلسه تاکنون نشان مى دهد که به هیچ عنوان براى دانشگاه آزاد اسلامى، رئیسى تعیین نشده و هیچ روند قانونى براى تعیین رئیس دانشگاه به شوراى عالى انقلاب فرهنگى گزارش نشده است و اساساً رئیس دانشگاه هیچ حکمى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى ندارد البته در سال ۶۱ حکمى از سوى هیأت مؤسس وقت به عبدالله جاسبى داده شد اما با تشکیل هیأت امنا و تصویب اساسنامه و قانونى شدن فرآیند دانشگاه آزاد، این هیأت امنا است که رئیس دانشگاه را مشخص مى کند و به تصویب شوراى عالى انقلاب فرهنگى مى رساند. در حالى که چنین اتفاقى نیفتاده است. در واقع حکم هیأت امنا چهار ساله است و اگر هیأت امنا در سال ۶۹ انتخاب شده اند، باید در سال ۷۳ مدت حکم هیأت امنا تمام مى شد و اگر ابلاغ حکم از سال ۷۱ بوده است، سال ۷۵ مدت اعتبار احکام هیأت امنا تمام مى شد و باید هیأت مؤسس دوباره تشکیل جلسه مى داد و براساس اساسنامه دانشگاه هیأت امناى جدید را معرفى مى کرد اما هیچ گاه این اقدام صورت نگرفت و هیأت امنا در حال حاضر فاقد وجاهت قانونى است. چه کسى نظارت مى کند نخستین مرجع نظارت بر دانشگاه آزاد، وزارت علوم تحقیقات و فناورى است که براساس آیین نامه، نظارت بر تمامى مؤسسات آموزش عالى، غیر دولتى و غیرانتفاعى بر عهده این وزارتخانه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکى است. وى با طرح این پرسش که اگر دانشگاه آزاد اسلامى یک مؤسسه غیر دولتى و غیر انتفاعى است، چرا از آغاز تأسیس تاکنون میلیاردها تومان تسهیلات دولتى دریافت کرده است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اکثر زمین هاى خود را از ارگان هاى دولتى دریافت کرده است و سالانه همانند دانشگاه دولتى ارزاق یارانه اى دریافت مى کند. کشمکش هاى وزارت علوم با دانشگاه آزاد این منبع آگاه درباره شهریه هاى دریافتى دانشگاه آزاد اسلامى تأکید کرد: هیچ مرجعى تاکنون بررسى نکرده است که واقعاً چه مقدار شهریه از دانشجویان دریافت شده و نحوه هزینه کردن حساب ها چگونه بوده است. با این همه زاهدى وزیر علوم، تحقیقات و فناورى افزایش شهریه دانشگاه را منوط به تأیید وزارت علوم مى داند، در حالى که به اعتقاد جاسبى، دانشگاه آزاد یک مؤسسه غیر انتفاعى و غیر دولتى است و تصمیم گیرى درباره کاهش و یا افزایش شهریه دانشگاه آزاد باید با نظر هیأت امناى این دانشگاه باشد. با این وجود زاهدى تأکید دارد که این دانشگاه غیر دولتى و انتفاعى است اما خصوصى نیست و حتى وزارت علوم در مقوله هایى همچون رفاه دانشجویى به این دانشگاه کمک مى کند. هدیه به چند میلیون دانشجو اکنون چند میلیون دانشجو و فارغ التحصیل این دانشگاه و نیز همه کسانى که منافع مادى و معنوى شان به طور غیرمستقیم با دانشگاه آزاد گره خورده است و هزاران میلیارد تومان بضاعت زیرساختى دانشگاه آزاد که اکثر آن با بخشش مستقیم دولت به دست آمده است و منتظر تصمیم قاطعى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، دولت و نمایندگان مجلس هستند تا با عمل کردن به تصمیمات و مصوبات قانونى، پیشرفت و توسعه را به دانشگاه آزاد هدیه کنند و با شفاف نمودن سیستم مدیریتى این دانشگاه، لبخند رضایت بر لبان دانشجویان، استادان و کارکنان این دانشگاه را بنشانند. |
چه کسی تیر خلاص به ائتلاف اصولگرایان می زند؟ | |
رجا نیوز گزارش می دهد، حسن بیادی، دبیرکل و سخنگوی جمعیت آبادگران جوان، رسماً 12 عضو از لیست مورد نظر حامیان قالیباف را معرفی کرد. بیادی گفت: شیبانی ، چمران ، حسن بیادی ، رسول خادم، حبیب کاشانی، نادر شریعتمداری، خسروی وفا ، منظر خیر حبیباللهی، رحیم خاکی، فرشته محمدعلی، حسن تیزمغز و طلایی در لیست مورد حمایت آبادگران جوان دیده میشود. پیش از این و در جمعه گذشته ستاد خبری جمعیت آبادگران جوان، خبری را در اختیار خبرگزاریها قرار داده بود که از کنفرانس مطبوعاتی مهندس چمران به عنوان سخنگوی ائتلاف حامیان قالیباف و اعلام لیست انتخاباتی آنان از سوی وی حکایت داشت که مهندس مهدی چمران قبول سخنگویی از سوی ستاد موسوم به اصولگرایان را رد کرد. این در حالی است که روز گذشته مهندس چمران و محمدرضا باهنر در مصاحبه های جداگانه از تشکیل کار گروه سه نفره بذرپاش، مهندس چمران، و یک نفر به نمایندگی از ائتلاف حامیان قالیباف (اکثریت شورای شهر، جمعیت ایثارگران و برخی نمایندگان تهران در مجلس) خبر دادند. |
مهریه زن محمد رضا شاه یک جلد کتاب خدا و یک شاخه نبات!نرخ فعلی مهریه در جامعه از 500 سکه به بالا!سوء تفاهم پیش نیاد من سلطنت طلب نیستم ولی میخوام بدونم این مهریه های سنگین از کی مرسوم شده و آیا مهریه یک دختر معمولی که زن یک ادم معمولی میشه روچه حسابی شده 500 تا 1500 سکه و نقش دولت و مقامات مسئول در این زمینه چیه!آیا پرداخت سکه برای ازدواج فرقی بین ازدواج و گوسفند خریدن باقی میگذاره!از مهریه 1000 سکه ای تا تنفروشی با اذن پدر مادر چند قدم فاصله هست!!!!!!!!!!!
آیا فقدان تامین اجتماعی در یک کشور نفت خیز اسلامی بهانه مناسبی برای آدم های فرصت طلب نشده؟
پدر در حال رد شدن از کنار اتاق خواب پسرش بود، با تعجب دید که تخت خواب کاملاً مرتب و همه چیز جمع و جور شده. یک پاکت هم به روی بالش گذاشته شده و روش نوشته بود «پدر». با بدترین پیش داوری های ذهنی پاکت رو باز کرد و با دستان لرزان نامه رو خوند :
پدر عزیزم،
با اندوه و افسوس فراوان برایت می نویسم. من مجبور بودم با دوست دختر جدیدم فرار کنم، چون می خواستم جلوی یک رویارویی با مادر و تو رو بگیرم. من احساسات واقعی رو با Stacy پیدا کردم، او واقعاً معرکه است، اما می دونستم که تو اون رو نخواهی پذیرفت، به خاطر تیزبینی هاش، خالکوبی هاش ، لباسهای تنگ موتور سواریش و به خاطر اینکه سنش از من خیلی بیشتره. اما فقط احساسات نیست، پدر. اون حامله است. Stacy به من گفت ما می تونیم شاد و خوشبخت بشیم. اون یک تریلی توی جنگل داره و کُلی هیزم برای تمام زمستون. ما یک رؤیای مشترک داریم برای داشتن تعداد زیادی بچه. Stacy چشمان من رو به روی حقیقت باز کرد که ماریجوانا واقعاً به کسی صدمه نمی زنه. ما اون رو برای خودمون می کاریم، و برای تجارت با کمک آدمای دیگه ای که توی مزرعه هستن، برای تمام کوکائینها و اکستازیهایی که می خوایم. در ضمن، دعا می کنیم که علم بتونه درمانی برای ایدز پیدا کنه، و Stacy بهتر بشه. اون لیاقتش رو داره. نگران نباش پدر، من 15 سالمه، و می دونم چطور از خودم مراقبت کنم. یک روز، مطمئنم که برای دیدارتون بر می گردیم، اونوقت تو می تونی نوه های زیادت رو ببینی.
با عشق،
پسرت،
John
پاورقی : پدر، هیچ کدوم از جریانات بالا واقعی نیست، من بالا هستم تو خونه Tommy. فقط می خواستم بهت یادآوری کنم که در دنیا چیزهای بدتری هم هست نسبت به کارنامه مدرسه که روی میزمه. دوسِت دارم! هروقت برای اومدن به خونه امن بود، بهم زنگ بزن.
نسل سوم/دست های پشت پرده/ صحنه گردانان امریکا
اصول بنیادین
واشنگتن یک شهر کوچک است؛ نوعی از شهرهای کوچک که یک امپراتوری را اداره میکند. یک شهر کوچک از مقامات دولتی و نمایندگان مجلس و مؤسسات تحقیقاتی و خبرنگاران که در آن همه همدیگر را میشناسند. هر کسی علیه کسی دیگر سرگرم دسیسهسازی است و هر کسی پشت سر دیگری غیبت میکند.
در طول سال گدشته، یک اعتقاد جدید در سطح شهر بوجود آمد، اعتقاد به جنگ علیه عراق. این ایده توسط یک گروه 25 تا 30 نفری محافظه کار نوین که تقریبا همگی یهودی هستند، و روشنفکر در شهر منتشر شد.
اسامی بعضی از آنان: «ریچارد پرل»(وزیر دفاع)، «پل وولفوویتز»، «داگلاس فیت»، «ویلیام کریستول»، «الیوت آبرامز» و «چارلز کراثامر» است؛ افرادی که دوستان دوطرفه هستند و هوای همدیگر را دارند و به این نکته ایمان دارند که دارای اندیشه سیاسی نیروی اصلی پیش برنده تاریخ هستند. آنها معتقدند که اندیشه درست سیاسی موجب ترکیب شدن اخلاقیات و فشار، حقوق بشر و شهامت میشود.
اساس اندیشه فلسفی محافظهکاران نوین، نوشتههای «ماکیاول»، «هابز» و «ادموند بورکه» است.آنها همچنین «وینستون چرچیل» را میستایند و نیز سیاست دنبال شده توسط «رونالد ریگان» را آنها سعی میکنند علت شکست دهه 30 (مونیخ) در مقابل واقعیت 1980 (سقوط دیوار برلین) را تبیین کنند.
آیا آنها در اشتباهند؟ آیا آنها حماقت کردند که واشنگتن را به سمت بغداد هدایت کردند؟
آنها اینطور فکر نمیکنند. آنها به عقیدهشان چسبیده و از آن دفاع میکنند. آنها وانمود میکنند که در پایان، کم یا زیاد، نتیجه خوب است و این کار جواب خواهد داد. البته بعضی وقتها به نظر میآید که عرق سردی بر آنان مینشیند. یکی از آنان میگوید: این یک کار آکادمیک نیست و ما مسؤول آنچه اتفاق میافتد، هستیم. این ایده ما به نفع میلیونها نفر خواهد بود. لحظاتی هست که شما را میترساند. تو بگو «به جهنم»، ما آمدهایم کمک کنیم، ممکن است که اشتباه کرده باشیم.
ژنرال....!
ژنرال تانکت قوی ترین خودروست
جنگلی را فرو می اندازد و
هزاران نفر را له و لورده می کند
اما یک عیب دارد:
نیاز به یک راننده دارد
ژنرال بمب افکنت قوی است
از توفان سریعتر پرواز می کند
از یک فیل بیشتر بار می کشد
اما یک عیب دارد:
نیاز به یک خلبان دارد
ژنرال از آدم ها استفاده های زیادی می شود کرد
او می تواند پرواز کند و می تواند بکشد
اما یک عیب هم دارد:
می تواند بیندیشد
شعری از بانو سیمین بهبهانی
ای دیار روشنم در شب تیره
ای دیار روشنم، شد تیره چون شب روزگارت
کو چراغی جز تنم کاتش زنم در شام تارت
ماه کو، خورشید کو؟ ناهید چنگی نیست پیدا!
چشم روشن کو که فانوسش کنم در رهگذارت
آبرویت را چه پیش آمد که اینبیآبرویان
می گشایند آب در گنجینههای افتخارت
شیرزن شیرش حرام کام نامردان کودن
کز بلاشان نیست ایمن گور مردان دیارت
می فروشند آنچه داری: کوه ساکن، رود جاری
می ربایند آهوان خانگی را از کنارت
گنجهای سر به مهرت رهزنان را شد غنیمت
درج عصمت ماندهبیدردانگان ماهوارت
شب که بر بالین نهم سر، آتش انگیزم ز بستر
با گداز سوز و ساز مادران داغدارت
در غم یاران بندی، آهوی سر در کمندم
بند بگشا- ای خدا- تا شکر بگذارد شکارت
مدعی را گو چه سازی مهر از گل در نمازت
سجده بر مسکوک زر پر سودتر آید به کارت
این زن ای من- بر کمر دستی بزن، بر خیز از جا
جان به کف داری همین بس بهره از دار و ندارت
در روایات، ذیل آیهى شریفهى «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» صبر را به روزه تعبیر کردهاند. روزه، مظهر گذشت از خواستههاست. اگرچه زمانِ روزه محدود است - چند ساعت در روز، آن هم چند روز در سال - اما به صورت نمادین، حرکتی اساسى براى انسان به شمار میرود. روزه دار از خواسته های مادی حلال خود می کاهد تا بر هوای نفس خود غلبه کند ، همان نفسی که او را به سوی عذاب می خواند.
در متون دینی و اعتقادی ما گناه صورت این جهانی ( ملکی ) عذاب است . کسی که در ظاهر لذت حرامی را تجربه می کند در باطن و واقع به تجربه آتش و عذاب میپردازد ، و روزی که پرده های اوهام فرو می افتد ، آنچه را انجام داده ، آشکار می شود«هنالک تبلو کل نفس ما اسلفت» آن روز روح ما و ملکات و حقایق وجودیمان آشکار میگردد.
روزه به تعبیر روایت شریفه سپر این آتش است«جنّة من النّار» روزه نماد کف نفس و لجام زدن بر نفسی است که ما را به سوی زشتی ها فرا می خواند.
کاش این فرصت استثنایی بی بازگشت را غنیمت شمریم که با طرب در حال گذر است.
راستی چند روز دیگر از ماه رحمت باقی مانده است؟ چند روز دیگر فرصت داریم از روزه کمک بگیریم «واستعینوا بالصّبر و الصّلاة» و برای خود سپری مهیا کنیم تا در مقابل آتش عذاب ، امانمان دهد؟
تا چشم به هم بزنیم این فرصت هم میسوزد و میگذرد ، باور کنیم که عمر عزیز بی بازگشت است؛ پس ماه رمضان و روزهداری را نگذرانیم ، بلکه دریابیم و پاس بداریم.
به قول مولوی:
هین و هین ای راهرو ، بیگاه شد آفتاب عمر سوی چاه شد
سال ، بیگه گشت و وقت کشت نی جز سیه رویی و فعل زشت نی
اطلس عمرت به مقراض شهور کرد پاره پاره خیاط غرور
این دو روزک را که زورت هست زود پیر افشانی بکن از راه جود
هین مگو فردا که فرداها گذشت تا به کلی نگذرد ایام کشت
موجیم و وصل ما، از خود بریدن است... ساحل بهانهای است، رفتن رسیدن است
تا شعله در سریم، پروانه اخگریم... شمعیم و اشک ما، در خود چکیدن است
ما مرغ بیپریم از فوج دیگریم... پرواز بال ما، در خون تپیدن است
ما هیچ نیستیم، جز سایهای ز خویش... آیین آیینه، خود را ندیدن است
بی درد و بی غم است، چیدن رسیده را... خامیم و درد ما، از کال چیدن است
قیصر امین پور